۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

بالاترین: مصالحه یا مقاومت؟!


همین چند روز پیش بود که بالاترین و بالاترینی ها یک ضربه شصت دیگر به آقایان نشاند دادند و یک بار دیگر ثابت کردند که ترس آنها از بالاترین بی دلیل نیست که همه جا از آن صحبت میکنند و ارتش سایبری راه انداخته اند! در مقاله قبلی به این موضوع اشاره کرده ام که چطور بالاترین توانسته این کمبود (فضای باز و آزادی بیان و عقیده) را پر کند. اما امروز و درست بعد از این حوادث و پیروزی بالاترینی ها در مورد فیلم منفور پایان نامه زمزمه هایی مبنی بر حذف عقاید مخالف مذهب آغاز شد و صحبت هایی در باره تصمیم های مسولین بالاترین به میان آمد که واکنش های زیادی هم داشت. من نیز به نوبه خود واجب دانستم مطلبی در این باره بنویسم.

در مقاله قبلی مفصل از نقش مثبت بالاترین حرف زده ام و نمی خواهم تکرار مکررات شود. اما گویا پس از این موفقیت و حضور پررنگ بالاترینی ها در حمایت از نماد جنبش مردمیشان آقایان دست بکار شده اند تا یکی از مراکز مهم جنبش را تحت تاثیر قرار دهند و در صورت امکان از بین ببرند! این تغیر و تحول اخیردر بالاترین به نظرم غیر متعارف آمد و با وجودی که مخالف اینگونه تفکرات دایی جان ناپئونی هستم اما آقایان در بالاترین این شائبه را به وجود آورده اند که نکند در پشت پرده مصالحه یا موافقت هایی انجام شده باشد! مطمئنا بالاترین یکی از اهداف اصلی حکومت است و حاضر است برای حذف آن هزنیه سنگینی را پرداخت کند. احتمالا راه های متفاوتی را هم پیش خواهد گرفت، از توافق با مسولین سایت گرفته تا داغ کردن لینک های مورد نظر خود توسط ارتش سایبری گمنام امام زمان! حکومت از هر طریقی متوسل میشود، ممکن است حتا از طریق وابستگانشان مسولین بالاترین را تحت فشار قرار داده باشند تا به اهداف خود برسند!

اما اینکه بالاترین چگونه عمل کند بسیار مهم است. اگر از این پس چنین تصمیم هایی که بوی حذف و سانسور بدهد در دستور کار بالاترین قرار گیرد متاسفانه خواسته یا ناخواسته در مسیر اهداف حکومت حرکت کرده اند. بالاترین به این دلیل بالاترین شد که مردم به دنبال فضایی بودند که آزادانه همه چیز را نقد کنند. جایی که در آن هیچ چیز مقدسی وجود ندارد که نتوان نقدش کرد، چه رهبر مقدس، چه حکومت مقدس و چه دین مقدس! مسلما هیچ یک از طرفداران دین نمیتوانند از نظریه تجاوز به زن شوهردار در زمان جنگ با دشمن که عینا و بدون هیچ تفسیری مطرح شده دفاع کنند و مسلما نقد چنین مبحثی توهین به کتاب آسمانی تلقی میشود! بنابراین توهین و نقد در مسایل دینی فصل مشترک های زیادی دارند و تشخیص این دو از هم تقریبا ناممکن است! به مسولین سایت هشدار میدهیم که اگر رویه ممیزی و حذف را پیش بگیرند زمنیه شکست و حذف بالاترین را فراهم آورده اند. و البته مطمئن باشند اگر این اتفاق بیفتد بجای یک بالاترین چندین بالاترین شکوفه خواهد زد و مسیر آزادی بیان و عقیده را ادامه خواهد داد.
 
کلام را کوتاه میکنم و بسنده میکنم به سخنرانی مرحوم طالقانی پس از انقلاب خطاب به حکومت و رهبر. آقایان بالاترین، مسولین و تصمیم گیرندگان، اگر قدر این فضای آزادی بیان ایجاد شده در دنیای مجازی را ندانستید و به سانسور و حذف اندیشه به بهانه توهین به مذهب دست زدید بدانید که دچار دیکتاتوری خواهید شد و مسلما پایان دیکتاتوری شکست و سقوط خواهد بود. امیدواریم مسیر دوستان چیزی جز اینکه گفتیم باشد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر